Hvem vil egentlig få ansvaret når en selvkjørende bil kolliderer?

Hvem vil egentlig få ansvaret når en selvkjørende bil kolliderer?

Kunstig intelligens påvirker livene våres, hver eneste dag. Kunstig intelligens kan ved hjelp av mobiltelefonen vår vite hvor vi bor og jobber. Du har kanskje opplevd at det kommer opp et varsel på telefonen din hvor det står noe som: Det er lite trafikk, 21 minutter hjem. Dette er bare en brøkdel av mobiltelefonen din kan finne ut om deg. Algoritmer tar til seg ny informasjon og lærer fort. De blir bedre og bedre, og lærer mye raskere enn oss mennesker. Noe som er spennende å se på er hva som vil skje med utviklingen av transport.

Selvkjørende biler

Det er mye snakk om at biler skal kunne kjøre helt selv. Men det er også mange spørsmål rundt akkurat dette. Teknologien har kommet så langt, at det å designe selvkjørende biler egentlig ikke er noe problem. I Kina finnes det allerede 100 ulike selskaper som utvikler selvkjørende biler. Vi går over fra å kjøpe en bil som et produkt til å kjøpe en bil som en tjeneste.

Det finnes mange fordeler med selvkjørende biler, de er mere miljøvennlig, energibehovet for biler vil reduseres med 80%. Det vil bli lavere kostnader ved å eie en bil, de vil senkes med 10-40%. Og det vil ikke være et behov for like mange biler som vi har i dag. Dette er bare noen av fordelene ved selvkjørende biler. (Krokan)

Bildet er lånt fra Tekna.no

Det sies at det oppstår færre ulykker med selvkjørende biler enn når mennesker selv kjører. Det er selvfølgelig lett å si nå, når vi ikke har like mange selvkjørende biler som vanlig biler. Men det kan godt hende det stemmer, for de fleste ulykkene som blir skapt av mennesker er på grunn av tretthet, rus, oppmerksomhet og andre ting. Dette er jo faktorer som ikke en selvkjørende bil vil ha, ved en eventuell ulykke med en selvkjørende bil er det nok heller teknologien som svikter.

Så kommer spørsmålet, hadde du latt barnet ditt på 4 år blitt kjørt til barnehagen i en selvkjørende bil? Mest sannsynlig så hadde de fleste svart nei på dette spørsmålet, hvis de hadde blitt stilt dette nå. Vi er ikke nok kjent med hvordan teknologien fungerer, og det er nytt og litt rart for oss. Men om 10 år eller 20 år kan det hende at vi hadde ledd av det spørsmålet. For som jeg har nevnt tidligere, så er teknologien der. Teknologien stopper oss ikke med å få de selvkjørende bilene ut på veien, det er spørsmålene om ansvar.

Er vi egentlig forberedt på de vanskelige spørsmålene som kan komme?

Hvem skal ta på seg ansvaret når bilen krasjer? For det kommer til å skje, og det er akkurat de spørsmålene om ansvar som hindrer de selvkjørende bilene fra å komme seg ut på veien. Ifølge en rapport fra analyseselskapet McKinsey kommer selvkjørende biler og busser til å gjøre trafikken tryggere. I rapporten kommer det fram at selvkjørende biler kan redusere ulykker opp mot 90%. Men som Stefan Larsson sier, “Kjøretøyene kommer til å kollidere iblant. Da må vi ha en idé om hvem som skal ha tilgang til dataene, hvem som skal forklare beslutningene som ble tatt av det selvgående kjøretøyet og hvordan fordelingen av ansvaret skal være”. 

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Per i dag, så finnes det biler som er styrt av mennesker og biler som delvis er selvkjørende på veien. Men hva skjer når vi plasserer biler som er kjørt av mennesker med selvkjørende biler i trafikken. Er de selvkjørende bilene forbedret på de menneskestyrte bilene? Noen problemer som allerede er oppdaget er når en selvkjørende bil skal kjøre inn på en motorvei. Denne bilen er da programmert til å akselerere og legge seg inn. Her sliter bilen med å få luka som kreves for å legge seg inn, det å kjøre inn på en motorvei er et sosialt samspill. Og samspillet mellom menneskestyrte biler og selvkjørende biler er ikke god nok enda. Et annet eksempel er når en selvkjørende drosje stopper når trafikklyset går over til gult lys, ville en vanlig person kjørt gjennom lyskrysset på dette. Dette har ført til at bilen bak, har krasjet inn i drosjen foran.

Stoler forsikringsselskapene nok på teknologien, slik at de tar på seg ansvaret ved en ulykke?

Jobber som blir borte

Når vi har klart å få svar på hvem som får ansvaret for hendelsene til de selvkjørende bilene vil mange biler, busser og båter bli erstattet med selvkjørende utgaver. Taxisjåfør er et yrke som er truet. Det vil ikke være behov for en taxisjåfør, når en bil kan kjøre personer fra A til B uten noen bak rattet. Det samme gjelder også lastebilsjåfører, dette er et yrke som koster mye penger. Det koster penger å ha en sjåfør bak rattet, som skal kjøre ulike ting hit og dit. De må også ha pålagte hvilepauser og kan ikke kjøre mer enn ett bestemt antall med timer i løpet av en periode. Ved å ha selvkjørende lastebiler vil det spare mye tid og kostnader innenfor transport.

Bussjåfører er også et yrke som er truet og vil på sikt bli erstattet med selvkjørende busser. I Oslo er det allerede noen områder som har testet ut selvkjørende buss, og det jobbes med å få til dette som et tilbud flere steder i byen.

Konklusjon

Har vi noe valg? For å få redusere utslipp og virkelig gjøre noe med miljøet må vi ta noen brutale og viktige valg. Kanskje dette er ett av de? Skal de neste generasjonene leve videre må flere tiltak iverksettes og dette er kanskje noen av de viktige valgene som må gjøres. Det er ikke noen diskusjon om fordeler og ulemper. Vi har ikke noe valg…

Kilder: 

https://teknologiradet.no/wp-content/uploads/sites/105/2018/11/Selvkjorende-biler-teknologien-bak-og-veien-fremover.pdf

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/66923/5/549.pdf

https://www.tekna.no/kurs/innhold/hva-skjer-pa-veiene-nar-selvkjorende-biler-skal-samarbeide-med-mennesker/

https://www.coor.no/presserom/innsikt/artificial-intelligence/

https://ruter.no/om-ruter/prosjekter/selvkjorende-kjoretoy/

4 kommentarer til «Hvem vil egentlig få ansvaret når en selvkjørende bil kolliderer?»

  1. Dette innlegget er skikkelig bra skrevet, Emilie!

    Jeg digger tittelen på innlegget, men det eneste jeg savnet var en oppsummering hvor du reflekterer litt over spørsmålet, så du holder en rød tråd hele veien. For gjennom innlegget var dette veldig bra 🙂

    Du har god kildebruk, men jeg skulle gjerne sett flere referanser i løpende tekst. Hvis du gjør dette med hyperlink, som når du refererer til Stefan Larsson, vil leseren kunne klikke seg inn på linken fortløpende. Så mitt tips er å legge inn hyperlenker alle steder du kommer med påstander, samt når du henviser til bildekilder! For eksempel rapporten fra McKinsey; her kunne du satt inn hyperlink i ordet “rapport”.

    Men det her er virkelig et godt stykke arbeid, og du kan være stolt av deg selv for dette innlegget 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *