VR og AR kommer til å forvandle veien frem til kjøp
Hva er AR og VR?
Du har kanskje hørt om VR? Når du hører VR tenker du kanskje på en person som står med en rar rektangulær boks foran øynene. Det tenker hvert fall jeg. VR står for virtual reality, en virtuell virkelighet. VR erstatter omgivelsene med digitale omgivelser gjennom VR-briller som du ser på bildet. Inne i denne «dingsen» ser du gjennom to linser og på en skjerm. Dette er med på å skape en 3D- effekt. For å oppnå full effekt er også ørepropper viktig. Med VR kan man ved hjelp av skjermenheter festet på hodet gå inn i en mengder opplevelser.

AR er litt mer fremmed for mange. AR står for augmented reality, utvidet virkelighet. Med AR kan man plassere digital tilleggsinformasjon, ofte gjennom kamera. Du kan legge virtuelle elementer oppå dine fysiske omgivelser. Et eksempel på det er IKEA, de har kommet med en app som lar deg plassere møbler hjemme ved hjelp av mobiltelefon. AR gjør det mulig for folk å legge virtuelle elementer oppå sine fysiske omgivelser.
Denne videoen viser hvordan appen til IKEA fungerer. Veldig smart, spør du meg!
Hva kan VR og AR føre til i Norge?
AR og VR har svært virkelige effekter på folk, og merkevarer bør vurdere å bruke dem til å hjelpe folk med å visualisere og oppleve produkter før de trykker på kjøp-knappen. Dette er en vinn-vinn situasjon for både kunde og ulike merkevarer. Ved at kunden kan se for seg hvordan et produkt vil se ut på, eller hvordan det ser ut hjemme i stuen vil hjelpe merkevaren med å fullføre et kjøp. De vil også, mest sannsynlig slippe å bruke like mye tid på å håndtere retur. Da kunden har et bedre utgangspunkt for hvordan produktet vil se på de eller de ønsker å plassere produktet.
“Å ha mulighet til å se ting på seg i AR og ha den ekstra tryggheten før man kjøper, kan være nyttig for både kunder og annonsører.” – Fan Huang, leder for produktmarkedsføring, AR-annonser, Facebook.
Flere optikerkjeder tilbyr nå mulighet for å teste briller hjemme gjennom en app. Dette gjør det enkelt for kunden å teste ut ulike typer briller. Kunden slipper å ta med seg briller hjem fra optikeren, noe som fører til at alle kunder alltid kan teste ut alle briller. Tar en kunde med en brille hjem, vil den være utilgjengelig for alle andre som eventuelt ville testet ut den brillen. Så hvorfor har ikke klesbransjen og andre bransjer slengt seg på, slik at folk kan teste klær og andre produkter hjemme?
Netthandel er noe som blir mer og mer vanlig. Vi bestiller klær på nett, får det hjem og tester det ut. Passer ikke plagget slik som vi ønsker sender vi det enkelt i retur. Det er mange som ønsker å prøve på produkter før de kjøper, og unngår å bestille produktet fordi de gjerne skulle ha prøvd det først. Ut ifra forsking i 11 markeder viser forskingen at 63% av folk som ble spurt, er interessert i å bruke VR til å se på produkter uten å måtte besøke den fysiske butikken.
Som nevnt tidligere har IKEA allerede lagd en app, der du kan se for deg en stol hjemme i din egen stue. Dette er bare en begynnelse på hvordan AR og VR kommer til å utvikle seg de nærmeste årene. Det vil ikke bare bli lettere å selge produkter til seg selv og til hjemmet, men også mye annet. Ved hjelp av VR er det for eksempel mulig å visualisere hvordan en ferie kommer til å bli, ved å ta med kunden på en virtuell reise. Eller du kan ta med deg kunden på visning av ulike boliger, kun ved bruk av VR- briller. Vi kommer til å oppleve ulike ting i verden på en helt ny måte i tiden framover. Se på sport, konsert, teater, show og mye mye mer med VR-briller.
Audi satset for fullt på VR-reklame
I 2017 så Audi et behov for å satse for fullt på VR-reklame. Audi er en merkevare som har gitt et løfte om forsprang i teknikken. De syntes derfor det er viktig å vise innovasjonskraft i merkevarepresentasjonen sin også. I denne kampanjen får Audi tydelig frem at de henger med, tenker nytt og langsiktig.
I videoen over ser vi at det er mulig å kjenne på hvordan det er å kjøre en bil fra Audi ved hjelp at et par VR-briller og en spesiallaget bilsimulator. Audi viser at de skiller seg litt ut fra de andre merkevarene.
Dette er bare ett eksempel på nye metoder å drive med digital markedsføring på, denne reklamen er fra 2017. Så teknologien har allerede utviklet seg mye siden den tid.
Ny teknologi er med på å gjøre det lettere for VR og AR å bli mer og mer tilgjengelig. Jeg tror at det er ekstremt viktig å henge seg på denne teknologien. Ved å kunne tilby VR eller AR før ett kjøp, vil det være vanskeligere for en kunde å takke nei til kjøpet. Da det kan være med på å vippe kunden over på å fullføre et kjøp.
Kilder
https://www.facebook.com/business/news/insights/3-things-marketers-need-to-know-about-ar-and-vr
https://www.synsam.no/prov-briller-hjemme
https://kampanje.com/tech/2017/02/audi-tror-pa-internasjonal-suksess-vr-reklame/
One thought on “VR og AR kommer til å forvandle veien frem til kjøp”
Dette er et veldig godt innlegg, Emilie! Du skriver så godt og forklarende, og du trekker frem mye interessant 🙂 Veldig bra jobba!
Det eneste jeg gjerne vil se mer av, er referanser i løpende tekst, med bruk av hyperlink. Tenk at det er bedre å gjøre det en gang for mye, enn en gang for lite. Legg også til hyperlink under bildene dine, så blir dette veldig bra!