Vi lever i et ekkokammer som er større enn vi selv er klar over

Vi lever i et ekkokammer som er større enn vi selv er klar over

Det første vi gjør når vi lurer på noe er ofte å søke på internett. Internett gir oss tilgang til ekstremt mye informasjon. Selv om jeg og du søker på det samme ordet, betyr ikke det at vi får opp de samme svarene. Det er algoritmer som bestemmer hva vi får se ut ifra hva de tror vi ønsker å se. I dette innlegget vil vi se på hva filterbobler og ekkokammer er. Helt til slutt skal vi se på konsekvenser ved utvikling av filterbobler og ekkokammer i digital markedsføring.

Hva er filterbobler?

Begrepet filterboble ble introdusert i 2011 av Eli Pariser, han skrev boken The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. Han forteller i et foredrag på TED Beware online “filter bubbles” om hvilke konsekvenser disse algoritmene kan føre til.

I det store perspektivet vil filterboblene påvirke hva vi kommer til å snakke om og hva som er de viktigste politiske samtaleemnene og det er systemenes algoritmer som bestemmer hva som når vår oppmerksomhet (Krokan 2019, s.91). Vi kan se på en filterboble som en personlig boble som er tilpasset oss ulike individer, uten at vi kan kontrollere det selv.

Vi kan se på filterbobler som et resultat av anbefalingsalgoritmer. Disse vil bli skreddersydd til akkurat den som søker opp noe, og dermed vekke deres interesse. Algoritmene lagrer disse digitale sporene vi etterlater, og danner filterbobler ut ifra hva de mener passer best til akkurat deg som person. Dette fører igjen til at du kun vil få opp ting som passer deg, dine meninger og det som vekker din oppmerksomhet.

Du har kanskje oppdaget at du har sett mye på ett spesifikt produkt på internett. Og bare noen timer senere har algoritmene fanget opp dette, og reklamerer med disse produktene på sosiale medier. Dette er selvfølgelig en stor fordel for de som driver med digital markedsføring, da de kan rette sin markedsføring spesifikt mot de som er interessert i produkter de kan tilby eller lignende. Disse filterboblene skaper noe som kalles ekkokammer.

Hva er ekkokammer?

Etter at filiterboblen er tilpasset, sies det at man blir “fanget” i ett ekkokammer. Her blir alt forsterket gjennom repetert informasjon, akkurat som et ekko. Dette fører til at det som allerede har blitt i vår filterboble blir forsterket, og våre tanker og meninger blir igjen forsterket. Dette fører igjen til at vi blir veldig “låst” til det vi har sugd til oss av informasjon, og ikke ser andre perspektiver og meninger. Dette er med på å påvirke oss som forbrukere og våres beslutninger.

Denne videoen forteller kort og enkelt om ekkokammer: What is an Echo Chamber?

Konsekvenser ved utviklingen av filterbobler og ekkokammre i digital markedsføring.

Digitale plattformer har kommet for å bli, og vi mottar nesten daglig nyheter og informasjon på mail, internett eller på telefonen. For at digitale markedsførere skal klare å nå ut til riktig målgrupper og skreddersy sin markedsføring er det viktig for de å vite hva slags preferanser og behov de ulike forbrukerene har.

I boken Nettverksøkonomi sier Krokan, “for at vi som forbrukere skal kunne gjøre mest rasjonelle valg, er vi avhengig av informasjon om både mulighetene for å velge, hva vi kan velge mellom, og ikke minst hvilke konsekvenser de ulike valgene har“.  Men klarer vi som forbrukere egentlig å ta rasjonelle valg, når alt blir filtrert mot det vi “ønsker”?

Det er helt klart at filterbobler påvirker den digitale markedsføringen. Nettopp fordi alt av informasjon som blir sett på som unødvendig blir filtrert bort, og vi kun får opp informasjonen som de mener passer mot oss. Denne filtreringen er med på å gjøre det lettere for digitale markedsførere til å rette markedsføringen sin mot ulike forbrukere. Dette er selvfølgelig lønnsomt for digitale markedsførere, da de slipper å bruke kostnader på å markedsføre mot forbrukere som ikke har deres interesse. Dette fører til at de får vist fram sine produkter til de som har interesse av produktet eller merkevaren, og det kan føre til kjøp.

Selv om det blir filtrert ut at en forbruker mest sannsynlig er interessert i en merkevare, betyr det ikke at denne personen alltid er lojal til denne merkevaren. Denne filtreringen er med på å hindre oss som forbrukere til å få innsikt i andre merkevarer og produkter. Men vi mennesker utvikler oss og noen bytter interesser, dette fører til at den digitale markedsføringen ikke alltid vil treffe de rette folkene. Hyppig bruk av digitale annonser rettet mot ulike mennesker, kan også føre til at annonsen oppleves som mer irriterende enn attraktiv. På en annen side kan det føre til at forbrukeren får en positiv oppfatning av varemerket, og velger å gjennomføre et kjøp fra akkurat det varemerket. Det er fordeler og ulemper ved denne filtreringen.

Kilder

Krokan, Arne. 2019. «Nettverksøkonomi.»  Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi, av Arne Krokan. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

https://www.ted.com/speakers/eli_pariser

https://www.adlibris.com/no/bok/the-filter-bubble-9780241954522?gclid=EAIaIQobChMI_Kn3iJSh5wIVCImyCh2TcQXyEAQYASABEgIbn_D_BwE

https://edu.gcfglobal.org/en/digital-media-literacy/what-is-an-echo-chamber/1/What is an Echo Chamber?

One thought on “Vi lever i et ekkokammer som er større enn vi selv er klar over

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *