Hvordan skal du få en bit av hjernen til kunden?

Hvordan skal du få en bit av hjernen til kunden?

Jeg har selv bygget opp min helt egen merkevare, og har erfart at det er mye man må sette seg inn i, tenke på og planlegge. Alt fra å designe logo, lage en markedsplan og hele prosessen fra start til slutt. Sjekk gjerne ut nettvutikken Elic.no som jeg har laget med 3 andre studenter.

Jeg tenker derfor at det kan være relevant å ta dere gjennom blogginnlegget til Hiten Shah “How to Build a Brand from Nothing”. Innlegget er opprinnelig på engelsk, men jeg skal forenkle og oversette det.

Du begynner med ingenting!

Hva ligger egentlig bak en merkevare, hvilke tanker, planer og mål er det? Og hvorfor ender vi opp med å kjøpe akkurat produkter fra den merkevaren?

Du begynner med ingenting, ingen har hørt om deg eller din merkevare. Når du bygger opp en merkevare er det derfor viktig å gjøre merkevaren spennende og attraktiv. Merkevaren må være ny, original eller uvanlig. Du må enten skille deg ut, en ny og forbedret versjon av noe som allerede eksisterer eller noe som er helt uten om det vanlige, som vil skape mye nysgjerrighet.

Nyhet – skap en opplevelse!

Når du skal lansere merkevaren din som en nyhet er det viktig å huske på at du ikke bare skal snakke om merkevaren som en nyhet. Du må fortelle de en historie, ta de med på en reise, du må gjøre noe som vil vekke nysgjerrighet hos kundene. Noe som skiller deg ut!

Top of mind

Når du har en merkevare ønsker du å være top of mind hos forbrukerene. For at du skal lykkes med det er du nødt til å få tak i en liten bit av hjernen til kunden.

Bilde av Alexander Isreb fra Pexels

Vi kan se på IKEA som ett eksempel. Ønsker vi å handle rimelige møbler til hjemmet er det naturlig at IKEA dukker opp i hjernen vår først. Det betyr ikke at vi ikke får tak i rimeligere møbler et annet sted, men IKEA er det vi først assosierer med nettopp dette.

IKEA har klart å få en liten bit av hjernen til mange forbrukere rundt i verden.

Repetisjon – Viktigheten med å få en plass i hjernen!

Som nyetablert på ett marked er det viktig å komme deg inn i hjernen til kundene. Men, det krever litt for å komme seg inn i hjernen. Du er nødt til å komme deg inn i hjernen til kundene så mange ganger at du tilslutt blir i hjernen.

Dette gjør du ved å repetere, repetere og repetere. Du må da repetere markedsføringen og merkevaren. Det kan være lurt å ta kunden med på reisen ved å fortelle de en historie om hvordan merkevaren ble til. Treffer denne historien forbrukeren og blir repetert nok ganger, er stor sannsynlighet for at merkevaren får en liten plass i en person sin hjerne.

På lang sikt betyr dette at du kan spre din merkevare. Når du først har fått en plass i en person sin hjerne, betyr det at denne personen tenker på merkevaren og snakker videre om denne. Det vil være med på å bygge merkevaren din.

Din historie er starten på din suksess!

Når du ønsker å starte din helt egen merkevare begynner det hele med deg! Du har selv en tanke og en bakgrunn for din merkevare, og dette er med på at forbrukeren ønsker å kjøpe nettopp av deg.

Tenker de på deg så er det stor sannsynlighet for at ditt merke er det første de snakker om. Det er merkevaren din og ditt produkt som skiller ut merkevaren og produktet i hodet til kundene.

Kort oppsummert! 

Repeter, fokuser på en fortelling og repeter denne ofte. Skap nysgjerrighet og skill deg ut!

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn