Tenk at jeg har lansert en nettbutikk!

Tenk at jeg har lansert en nettbutikk!

Da vi først fikk denne eksamensoppgaven var det mange tanker som begynte å surre rundt i hodet mitt. Hva skal vi selge? Skal vi lage en nettbutikk? Kommer vi til å klare det?

Men det skremte ikke meg, jeg liker utfordringer. Det er det som får meg til å stå på og jobbe for å nå mine mål. Jeg vet at det er det som må til for at jeg skal utvikle meg, tilegne med ny kunnskap og erfaring til arbeidslivet.   

Hvem er teamet?  

Vi er et team på 4 personer, vi har jobbet sammen gjennom hele emnet og lært å kjenne hverandre. Vi har ikke kjent hverandre så lenge, men jeg føler allerede at vi samarbeider og funger bra som et team. Sammen opprettet vi nettbutikken Elic.no under denne eksamensoppgaven, ta gjerne et titt.

 

Vi begynte å planlegge

Første forelesning fikk vi en kort introduksjon om Design Sprint. Vi syntes denne metoden virket effektiv og nyttig. Vi lot oss inspirere av denne metoden. Det var ikke like enkelt da vi jobber ulike dager og ikke hadde mulighet til å møte 5 dager på rad.

Vi hadde derfor en Zoom samtale hvor vi begynte å planlegge. Vi begynte å diskutere hva vi så for oss at vi kunne selge i nettbutikken. Vi bestemte oss for at vi skulle gi det 1 dag før vi måtte presentere ulike forslag og ideer til hverandre.

Vi satt våre OKR

Før vi hadde bestemt hvilke produkt vi skulle selge satt vi våre OKR. Vi satt våre OKR tidlig, på denne måten hadde vi noen mål og forholde oss til. Denne prosessen var lærerik da den er med på å sette ett perspektiv. Jeg syntes dette var med på å gjøre det hele litt mere realistisk.

Vi så på disse målene som utfordrende og ønsket at de skulle pushe oss til å komme i gang. Etter lansering av nettbutikken så vi at disse målene ikke var så utfordrende likevel.

Hva skulle vi selge?

Første samtalen hvor vi presentere våre ideer kom fram til at vi skulle selge slippers, via dropshipping. Vi bestille derfor slippers, slik at vi kunne teste ut kvaliteten. Men, vi ble ikke helt tilfredstillit med ideen, leveringstiden og at det ble upersonlig overfor kunden.

Vi tok derfor en ny Zoom-samtale. Vi prøvde å tenke ut hvilke muligheter vi hadde. Vi kom da fram til at vi skulle bestille inn t-skjorte og sweatshirt. Nettopp fordi jeg har muligheten til å bestille inn rimelige produkter og logo til å trykke på produktene.

Vi satt en tidsfrist til neste dag, da skulle vi selge inn tanker og ideer til konsept og logo, med utgangspunkt i at vi skulle selge disse produktene. Ved å sette denne fristen ble vi pushet til å tenke og komme fram til en konklusjon fortest mulig, da vi ønsket å komme fortest mulig i gang.

Konseptet ble bestemt

Vi sendte ulike logoer i gruppechatten vår, etter litt fram og tilbake landet vi til slutt på en logo. Fargekombinasjonen vi valgte å gå for på produktene var ikke tilgjengelig da vi skulle bestille, leverandøren var utsolgt. Her gikk vi på en liten smell, vi burde selvfølgelig sjekket tilgjengelighet først. Vi måtte dermed slenge oss rundt og tenke ut nye fargekombinasjoner av de tilgjengelige fargene.

Vi bestilte først inn ett lite parti med logo og klær slik at vi kunne ta en kvalitetssjekk på produktene og logoen. Under denne prosessen fant vi også ut at vi ønsket å selge totebag, vi valgte derfor å bestille inn et lite parti av dette også.

Valget av fargekombinasjonen og konseptet, tror jeg var lurt av oss. Da kunne vi rette oss mot begge kjønn, og er nok grunnen til at vi har klart å selge mange produkter allerede.

Vi opprettet nettbutikk og Instagram

Vi slet litt i starten med å forstå alle funksjonene og gangen i Shopify. Men etter å ha sett på Youtube-videoer og søkt på Google, løsnet det opp. Vi ble tilfredsstilt med hvordan nettbutikken så ut, det eneste vi manglet var å legge inn bilder og produktbeskrivelser. Dette måtte vi vente med, produktene var ikke klare.

Instagram er en plattform vi er godt kjent med, og opprettelsen gikk fint. Det som var negativt er at vi ikke har en stor følgerbase på plattformen, og derfor er ikke alle funksjoner tilgjengelige. Vi hadde også planlagt å bruke kupongen vi vant i Facebook-Blueprint konkurransen på å markedsføre oss, men denne ble ikke tilgjengelig. Derfor tok vi kontakt med en influenser, men fikk ikke noe respons der.

Vi ferdigstilte produktene og tok bilder

Da vi fikk produktene levert var vi fornøyd med kvaliteten og utseende og bestilte mer. Vi begynte å trykke logo på produktene. Vi endret litt på designet da vi ønsket å endre plasseringen av logoen.

Totebagen vi hadde bestilt skulle også trykkes på. Her var vi litt usikker på om det ville fungere og trykke på, men det gikk fint. Alle produktene vi hadde bestilt inn i førsteomgang var derfor klare.

Vi begynte å ta bilder, av oss i teamet for å gjøre nettsiden personlig. Det som var største utfordringen var å få tak i noen gutter som ønsket å stille opp som modeller, det er ikke en selvfølge at noen ønsker å stille. Heldigvis ønsket de å stille opp og vi fikk derfor bilder av begge kjønn.

Lagde en SoMe-plan

Vi fant fort ut at vi hadde behov for en SoMe-plan. Vi ønsket å ha god kontroll og oversikt på hva vi skulle formidle, slik at ting ikke ble ikke delt tilfeldig og forhastet. Veldig glad vi brukte god tid på å lage dette, jeg tror ikke innholdet hadde blitt like godt uten denne planen. SoMe-plan er absolutt undervurdert.

Opprettet en kundeklubb

Vi valgte å bruke Mailchimp for å sende ut e-postmarkedsføring. Vi erfarte når vi opprettet nettbutikken at Youtube og Google er en god hjelper. Vi fant fort ut hvordan vi koblet Shopify og Mailchimp sammen. Der var det også god informasjon om hvordan vi kunne lage e-postene. Så etter litt fram og tilbake med ulike design, ble vi til slutt tilfreds med e-postene.

Lanseringsdagen

Vi lanserte nettbutikken 5.5.21 kl 00.00, en av oss i teamet klar til å gjøre nettbutikken offentlig. Medlemstilbudet valgte vi også å sende ut kl 06:00 samme dag.

Denne datoen satt vi ca. 1 uke i forveien, dette var med på å pushe oss til å gjøre nettbutikken 100%, og vi kunne begynne å dele datoen på Instagram og tease med hvilke produkter vi skulle lansere. Og jobbe mot å få flere følgere på Instagram.

Jeg sov ikke spesielt godt denne natten, da jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gå. Men vi fikk inn flere ordrer, noe som var veldig stas og spennende! Jeg vil si vi hadde en vellykket lansering.

Dagen etter lanseringsdagen

Dagen etter vi lanserte nettbutikken var jeg lettet. Vi hadde allerede solgt 12 produkter og det var tydelig at flere likte konseptet våres. Dette er selvfølgelig veldig stas!

Vi tok en vurdering og bestemte oss for å bestille inn enda flere produktet, da vi ikke hadde bestilt inn ett stort varelager. Vi var usikre på responsen og ønsket ikke å ta all for stor risiko. Her kunne vi vært litt tøffere og bestilt inn enda mer enn vi gjorde, rett etter at vi hadde kvalitetsjekket produktene. Selv om vi hadde ett perspektiv på hvor lang leveringstid det var ved å bestille inn flere produkter, og visste at det var mulig å bestille inn flere ganske raskt. Men jeg mener at vi skulle slått til litt mer her.

Vi så også at vi satt våre KR litt lavt. Derfor økte vi våre KR og la til KR4. Dette gjorde vi fordi vi ønsket å ha noe å strekke oss etter, for å ha noe å jobbe mot. Jeg kunne ønske vi satt våre KR noe høyere i starten og vært litt mere tøffe når det gjelder dette, slik at vi kanskje hadde jobbet enda hardere fra start. Jeg vil derfor ha dette i bakhodet neste gang jeg skal sette OKR i en annen situasjon.

En lærerik og effektiv periode

Det har vært en ekstremt lærerik prosess. Jeg trodde aldri jeg skulle kunne si at jeg har lansert en nettbutikk! Ekstra stas er det også når jeg har vært delaktig i hele prosessen fra å starte med ingenting, ikke en eneste ide om hva vi ønsker å selge. Til å nå ha vært delaktig i alle ledd i prosessen og levere noe vi er stolt av.

Jeg har lært at det å ha en god plan, god kommunikasjon og lage en Some-plan har vært veldig viktig for oss i teamet under denne prosessen. Vi har hatt en tanke og plan hele veien og vi har derfor ikke hatt noen store bekymringer eller problemer.

Jeg opplever denne eksamensoppgaven som ekstremt relevant og lærerik. Jeg veldig stolt og fornøyd med det vi har fått til. Jeg er veldig glad for at vi valgt å gi alt å satse, og være delaktig i hele prosessen. Jeg tar med meg mye god kunnskap og erfaring videre i livet!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn