Enkel guide: hvordan koble Google Analytics til Shopify
Har du en nettbutikk og ønsker å få mer kunnskap om hvem som besøker deg? Da anbefaler jeg deg å lese dette innlegget og sette opp Google Analytics. I dette innlegget vi jeg gjennom en guide vise hvordan du kobler opp Google Analytics til din nettbutikk.
Photo by Myriam Jessier on Unsplash
Å koble Google Analytics til din Shopify er absolutt det første du bør gjøre når du har opprettet deg en nettbutikk. Du vil få detaljert informasjon om bedriften din, du vil også få nyttig brukerinnsikt om hvordan kundene dine handler, hvor de er fra, hvilket kjønn, aldersgruppe og mye mye mer.
1. Finn din globale nettstedstag
Det første du må gjøre er å opprette en konto i Google Analytics. Neste steg er å trykke på “administrator” videre trykker du på “sporingsinfo” deretter “sporingskode”. Du vil da få opp den globale nettstedstaggen. Kopier denne, neste steg er å legge inn koden i Shopify.
2. Legg til koden i Shopify
Nå må du logge inn på Shopify. Inne på Shopify trykker du på “nettbutikk/online store” og “preferanser/preferences”. Litt lenger ned på siden her finner du ett punkt som heter Google Analytics, her limer du inn koden du kopierte tidligere. Husk å trykk lagre.
Deretter huker du av på «Bruk forbedret e-handel/Use Enhanced Ecommerce.» og lagre igjen. Da skal det se slik ut.
Nå er nettbutikken din koblet opp til Google Analytics, og du kan nå spore aktiviteten din i nettbutikken.
Lykke til med din ny oppstartet nettbutikk!
4 kommentarer til «Enkel guide: hvordan koble Google Analytics til Shopify»