Amnesty jobbintervjucase

Amnesty jobbintervjucase

Dette innlegget vil ta for seg fått case som kunne vært gitt ved et jobbintervju for rollen som markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge.

Digitale kanaler og kundereisen

Etter noen raske søk på ulike plattformer kommer det tydlig fram at Amnesty er aktive på sine digitale kanaler. De kanalene som de er mest aktive på er Instagram og Facebook. De har mange følgere på begge plattformene noe som er med på å nå ut til mange.

Disse kanalene bruker de til å spre viktig informasjon rundt sine saker, det er også fokus på å sort denne informasjonen videre for å spre engasjementet. Spessielt på Facebook skaper de engasjement ved å ha underskriftskampanjer for å støtte deres arbeid. Instagram bruker de til å dele bilder og videoer. Der deler de bilder fra arrangement, informasjon og budskap de ønsker å sette fokus på. På Instagram har de også mulighet til å bruke emneknagger, dette er med på å skape enda mere engasjement hos deres følgere og mulighet for å nå ut til enda flere.

Fokuset til Amnesty er å fremme mennesker sine rettigheter, kundereisen deres starter derfor med nettopp dette. De informerer oss om hvilke meninger og budskap de står for, og ønsker å få følgerene sine til å dele og videreformidle budskapet videre. Målet til Amnesty er da å skaffe underskrifter og få faste givere, da de er avhengige av donasjoner.

Men hva er egentlig det viktigste for Amnesty? Er det at flere bidrar økonomisk eller at flere signerer på underskriftskampanjer?

Måling og analyse av trafikk

En god strategi er nødvendig for en organisasjon som Amnesty. Det er nødvendig å ha noen mål å strekke seg til, følge med på og kanskje vurdere.

Google Analytics er en enkel måte for å skaffe seg mye relevant og nyttig informasjon. Her er det mulig å måle trafikk og aktivitet på nettsiden. Deretter vil det være lønnsomt å analysere denne trafikken, når strategi og markedsplaner legges. Det kan være relevant å se på noen faktorer som:

  • Hvordan kom brukeren fram til nettsiden? 
    Kom de inn via Facebook, Organisk søk, Instagram eller via andre kanaler?
  • Hvilke sider har flest besøk?
    Dette gjør det enkelt å se hvilke sider som burde oppdateres eller endre innhold. Har du har mye besøk på en side du ikke trodde var så interresant, så er det lurt å se på om denne siden burde forbedres eller oppdateres. Det kan også være med på å sette en pekepinn på hva folk er interessert i og rette markedsføringen mot dette.
  • Hvilken markedsføringskampanje ga flest klikk.
    Hvorfor fikk denne kampanjen så god respons, hva gjorde vi riktig? Hva burde vi gjøre bedre neste gang?

Donasjoner er det som er det viktigste for Amnesty, det er det som holder organisasjonen i gang. Google Analytics er derfor et fint verktøy som hjelper Amnesty til å se hvordan de får trafikk til nettsiden og deres kampanjer.

Instagram er også en plattform som gir mye informasjon. Der er det mulig å se hvilke innlegg som oppnår best resultater, kjønn, alder, hvilke steder publikumet er fra og aktive tidspunkter. Dette er nyttig informasjon for tidspunkt for deling av innlegg og hvilke målgrupper de treffer på plattformen.

Jeg mener Amnesty bør sette seg som mål å koble Google Analytics til deres nettside, hvis det ikke allerede er gjort. Deretter vil det være relevant å få flere faste givers og flere underskrifter på deres kampanjer. Dette vil være med på å øke forbrukernes kjennskap til organisasjonen og være relevant for Amnesty. For å jobbe mot disse målene, er de nødt til å sette seg ned å jobbe med deres synlighet på Google.

Synlighet på Google og SEO

Synlighet på Google er viktig for alle, på denne måten kan nye og eksisterende kunder enkelte finne fram til organisasjonen. Ved at det er enkelt å finne Amnesty på Google vil det føre til flere besøk til nettsiden, så enkelt er det.

Ved å Google etter Amnesty så kommer de øverst i Google, det er bra. Men det er veldig naturlig at de kommer øverst, da vi søker opp akkurat det organisasjonen heter.

En fordel er å være synlig på Google ved bruk av andre søkeord enn selve navnet på organisasjonen. Ved å søke opp andre ord som er relevant for Amnesty kommer ikke Amnesty alltid like høyt opp i Google, det kan være fordi Amnesty ikke benytter seg av like gode søkeord som deres “konkurrenter”.

Det vil derfor være relevant å jobbe med SEO, på denne måten kan ulike søkeord gjøre Amnesty mer synlig på Google. Det finnes mange SEO-verktøy som hjelper deg med å finne gode søkeord, Google Search Console er et godt verktøy. Ved å benytte seg av dette verktøyet vil Amnesty helt klart bli mere synlige på Google.

Kilder:

  • https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medier
  • https://amnesty.no

One thought on “Amnesty jobbintervjucase

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn