Hvordan har pandemien fått opp øynene til de mindre merkevarene?

Hvordan har pandemien fått opp øynene til de mindre merkevarene?

Mars 2020 kom covid-19 til Norge. Dette viruset har endret mye i samfunnet i en rekordfart. En hverdag hvor vi dro på skole og jobb ble fort endret. Hjemme-skole og kontor ble fort en naturlig del av hverdagen. Vi ble raskt tvunget til å bruke og lære oss nye digitale plattformer. Ikke bare måtte jobb, møter og forelesninger være over nett. Flere møtte hverandre uten å fysisk møtes over ulike digitale plattformer, som vinsmaking, quiz, fest, konserter, show og lignende.

Digitale plattformer har dermed blitt en mer naturlig del av hverdagen vår. Vi har blitt tunget til å teste ut nye digitale tjenester og de verktøyene som finnes der ute. Pandemien har nok i stor grad vært med på å skyte fart mot en digital vekst.

Bilde av Vanessa Garcia fra Pexels

Nye digitale vaner

Flere butikker ble nødt til å holde stengt i lenger perioder under pandemien og ble derfor nødt til å tenke kreativ for å fortsatt få omsetning for å få butikken til å gå rundt. Det ble en kamp mot netthandel, da dette ble mer og mer tatt i bruk under pandemien. Flere så seg derfor det som nødvendig å ha en nettbutikk for sin fysiske butikk i tillegg, andre så at de hadde behov for å gjøre sin nettbutikk bedre og mer attraktiv.

Våre vaner blir endret, nå har vi levd i 1,5 år med at verden er “stengt” og nettshopping har blitt en vane for mange, vi har endret shoppingmønsteret. Noen vil nok bli lei av nettshopping og savner å gå i fysiske butikker, men nettshoppingen vil ha en betydelig vekst. Det er derfor nødvendig å ha stort fokus på hvordan nettbutikken din ser ut og at den er brukervennlig. Det kan være verdt å ta en titt på 10 vurderingskriterier for nettbutikk.

Still deg selv spørsmålet “Hvordan skal jeg sikre meg at du nettbutikken min er attraktiv og ligger ett steg foran konkurrentene fremover?”

Nettbutikker er kommet for å å bli. Du må ha en bedre og mer attraktiv nettbutikk en dine konkurrenter om du skal lykkes. Du er nødt til å treffe med markedsføringen din. Du må bruke mye tid på å analysere informasjon du får inn via Google Analytics. Du må tenke nytt og holde deg oppdatert på utviklingen.

Men hva skjer med de fysiske butikkene? 

Det er tydelig at netthandel blir mer og mer vanlig. Det betyr at de fysiske butikkene må jobbe for at forbrukerne ønsker å benytte seg av de fysiske butikkene også. Du vil bli belønnet med god kundeservice, bra utvalg og at du er tilgjengelig på digitale plattformer. Du må være attraktiv slik at forbrukeren velger å dra til din fysiske butikk, i stedet for å bestille produktet på nett.

De fysiske butikkene vil ikke dø ut, men det er enda viktigere å være tilgjengelig på de ulike digitale plattformene.

De store merkevarene har hatt en fordel

Noe som er en naturlig reaksjon under kriser er at vi holder oss til det som er trygt og kjent. Vi velger å ikke risikere å teste ut tjenester, merker og produktet vi ikke kjenner til. Vi velger det vi vet funker og stoler på. Det vil si at de store merkevarene vil komme bedre ut av pandemien enn de mindre merkevarene, nettopp fordi det føles tryggest for mange.

Flere av de små merkevarene kan også ha kommet godt ut av pandemien, men da er det fordi de belønnes av at de kommuniserer tydelig med målgruppen, skiller seg ut og treffer godt med annonseringer. Det å ha en god strategi er også veldig viktig om du skal lykkes.

Hva har pandemien gjort med vanene våre og hvilke blir?

Pandemien har fått oss til å få en enda mere digitalisert hverdag. Hjemmekontor er noe jeg tror kommer til å bli, men ikke i en like stor grad. Tidligere har det blitt brukt mye tid og penger på å reise fra sted til sted for å delta på ulike møter og samlinger. I noen tilfeller tror jeg det fortsatt vil bli holdt foredrag og møter over ulike streaming tjenester.

Jeg tror ulike merkevarer ser et behov for å sette seg mer inn i alle digitale verktøyene som finnes, slik at de kan nå ut til flere og få flere kjøp i nettbutikken sin. Jeg tror derfor at det vil bli stort behov for å henge med, slik at nettopp din butikk skal komme opp på Google etter et søk på produkt du har i din nettbutikk. Så å holde ulike foredrag og webinarer om hvordan du får nettbutikken til å lykkes, vil bli mer populært.

Kilder:

  • https://www.linkedin.com/pulse/fremtiden-digital-markedsføring-andreas-nicolai-helmersen/?originalSubdomain=no
  • https://tenkdigitalt.no/blog/kommunikasjonsstrategi/
  • https://opinion.no/2020/03/korona-effekten-endrer-forbrukeratferd/
  • https://www.kreatif.no/post/17998648/etter-korona-endret-handlevaner-
  • https://yougov.no/news/2020/04/17/slik-har-koronavirusepidemien-pavirket-nordmenns-f/
  • https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/grunder/netthandel-korona
  • https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
  • https://www.anew.no/aktuelt/3-endringer-i-forbrukeratferd-som-folge-av-korona

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
LinkedIn